alt

PRACA NÓG W SPORTACH WALKI I JEJ FUNDAMENTALNE ZNACZENIE W OBRONIE I ATAKU…

PRACA NÓG W SPORTACH WALKI I JEJ FUNDAMENTALNE ZNACZENIE W OBRONIE I ATAKU…

Skupiamy się na fundamencie każdego sportu walki jakim jest praca nóg. Poruszanie się po ringu, macie czy klatce jest jedną z podstawowych umiejętności fightera. Poruszanie się na nogach powinno być szybkie i dokładne. Jest to bardzo ważne zarówno podczas zadawania ciosów w ataku, jak i uników oraz bloków w obronie. Właściwa praca nóg pozwala na kontrolę dystansu podczas walki, co pozwala na skuteczniejsze przeprowadzanie wszystkich akcji. Niezbędna jest do tego szybkość i zręczność nad, którą stale musimy pracować.
Fighter, który potrafi poruszać się lekko i szybko potrafi zdezorientować przeciwnika. Sprawiamy, że Nasze ataki są nieprzewidywalne i utrudniają mu skoncentrowanie się na konkretnej akcji, wręcz „wybijają go z rytmu”. Co więcej, kontrola dystansu pozwala na wybieranie odpowiednich momentów do ataku i obrony. Podczas poruszania się powinniśmy wykonywać lekkie, płynne ruchy, oparte na kroku odstawno-dostawnym, poruszając się na palcach tuż nad ziemią. Takie poruszanie się pozwala Nam ciągle pozostawać w odpowiedniej pozycji do zadawania ciosów, ponieważ nigdy nie tracimy równowagi.
Odpowiedni sposób poruszania się jest jednym z głównych elementów techniki każdego sportu walki. Pracę nóg powinniśmy doskonalić cały czas, by opanować ją do perfekcji, pozwoli Nam to na bycie o krok przed przeciwnikiem. Zaczynając treningi uczymy się pojedynczych kroków w każdym kierunku, przy zachowaniu odpowiedniej pozycji całego ciała. Pierwszy krok wykonuje zawsze noga stojąca bliżej zamierzonego kierunku ruchu. Gdy idziemy do przodu pierwsza idzie lewa noga, cofając się pierwsza od ziemi odrywa się prawa. Za nią idzie noga lewa, pokonując taką samą drogę, tak aby pozycja wyjściowa była identyczna z pozycją początkową.  Powinniśmy cały czas utrzymywać odpowiednią odległość pomiędzy stopami i uważać na to, aby nie skrzyżować nóg lub nie ustawić ich w jednej linii, w przeciwnym razie istniałoby ryzyko utraty równowagi.
Podczas poruszania się całe Nasze ciało powinno być lekko rozluźnione, pamiętamy o zachowaniu odpowiedniego dystansu, który powinien odpowiadać długości Naszej wyciągniętej ręki, tak aby przeciwnik był w zasięgu uderzenia. Szybkość i dynamikę ruchu uzyskujemy poprzez przeniesienie ciężaru ciała na nogę położoną bliżej kierunku, w którym wykonujemy ruch. W połączeniu z odpowiednią rotacją bioder i linii barków uzyskujemy precyzyjnie wymierzone, uderzenie. W czasie gdy noga wykroczna odrywa się od podłogi, następuje chwilowy brak równowagi, co pozwala zwiększyć szybkość kroku gdy druga noga odbija się od podłogi dodając Nam szybkości. W chwili gdy obie nogi powrócą do pozycji wyjściowej wracamy do pełnej stabilnej pozycji. Odpowiednie przenoszenie ciężaru ciała ma decydujący wpływ na ruch postępowy.
Poza krokami pojedynczymi, używamy także kroków podwójnych, lub wielokrotnych oraz akcji mieszanych, odskoków czy doskoków. Ich wykonanie jest szybsze, a poza tym mniej męczymy nogi i pozwala Nam to utrzymać równowagę oraz szybciej wyprowadzić skuteczną kontrę. Początek jest podobny do kroku pojedynczego i rozpoczynamy go także nogą wykroczną, jednak tym razem wykonuje się go na krótszym dystansie, a następnie dodajemy drugą nogę, po czym ponownie poruszamy się w przód nogą wykroczną. Akcję tą możemy powtórzyć dowolną ilość razy, co tworzy płynny, posuwisty ruch, pozwalający jednocześnie na szybką reakcję. Poprzez ćwiczenia w poruszaniu się po ringu, macie czy klatce zyskujemy orientację w przestrzeni, co pozwala Nam lepiej wykorzystać dostępną powierzchnię.
Innym elementem poruszania się są zwroty, zejścia i uniki, które pozwalają na nieustanne zachowanie odpowiedniej postawy w stosunku do poruszającego się przeciwnika, odpowiednie zejście z linii ciosu, kopnięcia oraz skuteczną obronę przed obaleniem. Wykonujemy je na przedniej części stopy. Można je wykonać na dowolnej stopie, przenosząc na nią ciężar ciała, delikatnie uginając nogi, dodając rotację bo delikatnie zejście z linii.
Dzięki odpowiedniej pracy nóg w sportach walki jesteśmy w stanie zawsze utrzymać odpowiedni dystans, zapewniający Nam w połączeniu z odpowiednią rotacją bioder oraz linii barków optymalną szybkość i siłę ciosu czy kopnięcia, bądź odpowiedni moment na obalenie. Przy wykorzystaniu balansu i właściwej rotacji Naszych ciał i odpowiedniemu przenoszeniu ciężaru z nogi na nogę będziemy w stanie stwarzać sobie wygodne pozycje do wykonywania skutecznych akcji w każdej płaszczyźnie.
Istnieje wiele ćwiczeń doskonalących pracę Naszych nóg. Pomagają Nam w tym takie ćwiczenia jak luźna praca na skakance, walka z cieniem czy poruszanie się po oponie, bądź praca na drabinkach koordynacyjnych. Bez wątpienia jeżeli chcemy być dobrymi fighterami musimy stale doskonalić pracę nóg.
Moc z Wami! Sparta Gym…

Daniel Prokurat
danielprokurat@gmail.com
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.