alt

ODŻYWIANIE I RÓWNOWAGA W SPORTACH WALKI…

ODŻYWIANIE I RÓWNOWAGA W SPORTACH WALKI…

Dzisiaj szerzej omówimy temat żywienia w sportach walki. Każdy z Nas posiada podstawową wiedzę na temat żywienia, tego co zasila Nasz organizm. Podstawowymi budulcami energetycznymi dla Naszego organizmu są węglowodany, białka oraz tłuszcze. Te główne składniki dostarczają organizmowi energii do długich i ciężkich sesji treningowych.
Nasze organizmy w pierwszej kolejności zużywają energię dostarczaną przez węglowodany czyli cukry, dalej z tłuszczy, a w ostateczności z białek czyli aminokwasów.
Organizmy reagują na zaistniałe warunki, jeżeli spożywamy dużo węglowodanów trzustka wydziela dużą ilość insuliny.  Gdy jemy dużo białka organizm zwiększa produkcję glukagonu. Organizmy regulują wydzielanie enzymów przez komórki by zrównoważyć to co jemy.
Musimy się nauczyć jak równoważyć proporcje węglowodanów tłuszczy oraz białek w diecie aby móc osiągnąć optymalne wyniki.

WĘGLOWODANY – według badań obfite spożywanie węglowodanów jest korzystne jedynie dla początkujących sportowców. W organizmie, który trenuje konsekwentnie od dłuższego czasu, zachodzą zmiany na poziomie komórkowym, dzięki którym efektywnie zużywa on wszystkie trzy główne składniki odżywcze, o których mówimy. Nadmierne spożywanie węglowodanów przez sportowców jest mitem.
Odpowiednie proporcje składników odżywczych powinny być zbilansowana w sposób:
ok. 40% węglowodanów ok. 30-40% białek i ok. 20-30% tłuszczy.
Bardzo ważne jest jakiego rodzaju pożywienie znajduje się w poszczególnych grupach, a zwłaszcza w węglowodanowej i tłuszczowej. Wysoko przetworzonych, prostych węglowodanów np. cukier biały, unikamy jak ognia. Spożywamy węglowodany złożone, które znajdziemy w świeżych owocach i warzywach.

TŁUSZCZE – unikamy przetworzonych tłuszczy takich jak margaryny, posiłkujemy się dobrej jakości oliwą z oliwek, olejem lnianym oraz olejem kokosowym.
Tłuszcze są w zbilansowanej diecie niezbędne. Tłuszcze omega-3 i omega-6 znajdziemy w dobrych, tłuściejszych rybach takich jak np. łosoś lub posiłkując się suplementami.

BŁONNIK – pełni bardzo ważną rolę, zwłaszcza jeżeli chodzi o procesy trawienne. Najzdrowsze węglowodany to te, które występują z blonnikiem np. w dojrzałych owocach. Nasze trawienie oraz pracę jelit wspomogą także takie produkty jak zielona kawa, młody jęczmień, które możemy dołączyć do diety. Błonnik znajdziemy także w czystej postaci w aptekach.

BIAŁKO – możemy pozyskać z produktów roślinnych oraz zwierzęcych. Wybierając źródła białka dla Naszego organizmu musimy pamiętać o indywidualnych ograniczeniach organizmu np. nietolerancji laktozy.
Dieta powinna być bogata w białka ok. 20-30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Tak jak zawsze, ważna jest równowaga!

MIKRO I MAKROELEMENTY – bardzo ważne składniki, które dostarczają organizmowi energię oraz pozwalają mu funkcjonować jak należy.
Pełnią one rolę katalizatorów czyli przyspieszają reakcje chemiczne zachodzące w organizmie. Cynk i magnez są niezbędne dla ponad trzystu różnych reakcji chemicznych. Witamina C podtrzymuje i reguluje spójność struktur kolagenowych w Naszych ciałach, witamina K2 umożliwia prawidłowe krzepnięcie krwi, no i witamina D3, która bierze udział w regulacji działania układu odpornościowego, homeostazy  metabolicznej,  układu sercowo-naczyniowego, działania mięśni, mózgu, cyklu komórkowego.  Hamuje procesy zapalne.
Niektóre z tych witamin ciężko uzupełnić opierając się na samej diecie, może być potrzebna w tym przypadku suplementacja.
Nasze zdrowie zależy w ścisłej mierze od tego jak jemy. Nie możemy spożywać podczas jednego posiłku dużych ilości węglowodanów oraz białek ponieważ powoduje to chaos układzie pokarmowym. Nie możemy też spożywać np. tylko dwóch obfitych posiłków dziennie. Nasza dieta powinna się składać od 5 do 6 posiłków dziennie. Posiłki powinny być zbilansowane by dostarczyć organizmowi energię na cały dzień. Łączenie grup pokarmowych i ich rotacja pomoże Wam osiągnąć pożądaną równowagę między biochemią krwi a potrzebami organizmu.

Podsumowując, sporty walki wymagają dużych pokładów energii, uwalnianej stopniowo. W tym celu musimy zadbać o dostarczenie Naszym organizmom odpowiedniej ilości składników odżywczych, mikro i makroelementów. Dobór odpowiednich składników odżywczych, uzupełnienie diety zbiorem podanych witamin, oraz rozłożenie posiłków na regularne pory i odpowiednia ich rotacja, pozwoli Nam dostarczyć organizmowi energię na cały dzień i do mocnych treningów. Ale odpowiednia dieta nie tylko pomoże nam poprawić wyniki w sporcie, ale poprawi się także Nasze poczucie psychiczne, motywacja do jeszcze cięższej pracy. Ogólnie dieta powinna towarzyszyć wszystkim nie tylko sportowcom ale i każdemu człowiekowi, który chce dbać o swoje zdrowie.
W Naszym klubie otrzymacie specjalistyczne porady dietetyczne oraz suplementacyjne, zachęcamy do współpracy. Informacje u Naszych trenerów.

Pozdrawiamy zespół Sparta Gym!

zdrowe-odzywianie-gabinet-masazu-bio

Daniel Prokurat
danielprokurat@gmail.com
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.